torstai 6. maaliskuuta 2014

Mardi gras

Tänään posti toi vihdoin mun pääsykoekirjan! Tosin se on vasta eka kolmesta, ja nyt jo hirvittää toi kirjan paksuus :D Taitaa tää loppuaika kuluu aika tiukasti lukemisen ja saleilun parissa... Salilla oonki jaksanu käydä ahkerasti, ihanaa kun huomaa jo pieniä muutoksia, esim. että jaksaa tunneilla paremmin. Oon ihan innostunut tosta!

Viime lauantaina lähin käymään kaupungissa mun kaverilla. Oli tosi kivaa, chillailtiin vaan ja leivottiin ja syötiin brownieita. Nam! Sit tehtiin kans mojitoja ja joitain mantelidrinkkejä. Oli vähän yllättävääkin et oli oikeesti niin hauskaa, koska ei olla ton kamun kanssa kauheesti hengailtu kahdestaan. Oli kiva päästä kuitenkin taas vähän ihmisten ilmoille!

Ton "patsaan" käsi meni rikki kun toi joki tulvi talvella, toi on jotenki niin huvittavan näkönen :D


Enhän mä voi kaupungille lähtee ilman että ostaisin jotain...

 Laskiaissunnuntaina mä tietysti taas leivoin, mitäs muutakaan kun laskiaispullia. Aluks suju hyvin, mutta sit tuli pieni katastrofi kun näiltä löyty vaan kaikkee muuta kermaa mut ei kuohu/vispi... Asia korjaantu seuraavana päivänä purkkikermavaahdolla.




Laskiaistiistaina käytiin hostperheen kanssa lounaalla japanilaisessa, mä tilasin tietysti sushia ja oli ihan taivaallisen hyvää!


 

Muutenkin oon kyllä herkutellu aika paljon, ei nyt oikeen suju tää kesäkuntotavoite syömispuolella, vaikka liikuntajutut onkin kondiksessa, heh. 

Macaronseja, chocolat fondant, crêpejä nutellalla, banaanilla & kermavaahdolla, brownie. NAM!



Täällä alko maanantaina koululaisilla kahden viikon loma, mikä tietää mullekin vapaata sekä ranskantunneilta että zumbasta, höh. Onneks sali on auki! Ja nythän ton kirjan kanssa riittää tekemistä muutenkin :D Ranskanläksyjäkin pitäis ehtiä tehdä, loman jälkeen lupasin pitää Suomesta jonkun esitelmän ranskantunnilla, kun ope pyys, saa nähä mitä siitäkin tulee :D 

Käytiin muuten eilen ihastelemassa uutta taloa! Vaikka se on kyllä vieläkin aika vaiheessa, vaikee uskoo että pitäs pystyy muuttamaan huhtikuun lopussa. No, saa nähä venyykö toi aika taas. Uima-allas siellä on sentään aika hyvässä vaiheessa, jee :D



Huomenna taas aamulla salille ja sit lounaaks aion tehdä makaronilaatikkoa, en tiiä miten maistuu perheelle. Tänne on muuten luvattu ens viikoks upeeta säätä, aurinko paistaa ja asteita on jopa 21!!!!

Näin kivalla säällä on ihana lenkkeillä!


Tää söpöläinen kävi taas meillä hoidossa :)

Bisous, Anna-Sofia

sunnuntai 23. helmikuuta 2014

Bonne Saint-Valentin! ♥

Hyvää ystävänpäivää vähän myöhässä! Mulla oli taas hyvä syy leipoa...




Viime viikon lauantaina menin kans ekaa kertaa salille, mulla oli tapaaminen sellasen ohjaajan/pt:n kanssa. Juteltiin eka mun liikuntataustasta ja siitä, mihin haluun siellä salilla keskittyä, ja pakko myöntää et tuli aika fiksu olo kun hoidettiin koko keskustelu ongelmitta ranskaksi! Sitten tää ohjaaja alko tehdä mulle saliohjelmaa, tai oikeestaan kahta, ylä- ja alakropalle erikseen. Sen aikaa mä lämmittelin, ja sit käytiin ne liikkeet ja laitteet läpi. Oli kyllä tosi kivaa, ja vaikka en oo aiemmin mitenkään innostunut kuntosaleista niin tuolla kyllä tykkään käydä! Tällä viikolla olin neljä kertaa, ja noiden mun omien ohjelmien lisäks kävin erilaisilla ryhmätunneilla. Tuli kyllä yllätyksenä miten rankkoja ne tunnit on, mutta jos ei nyt lihakset ala kasvaa niin ei sit millään :D



Mun supersöpö uusi shaker!

Ja jälleen tuli ihanaa postia, paketin piti tulla ystävänpäiväksi mutta jotenkin taas toi posti hidasteli. Joka tapauksessa taas ihana ylläri äidiltä, ja isovanhemmiltakin tuli kortti :)

Mä tarttinkin kunnon urheilusukkia, ja kieltämättä salmiakkikin tuli tosi tarpeeseen...


Tiistaina menin käymään kaupungilla tapaamassa yhtä kaveria. Ei oltu nähty tosi pitkään aikaan, koska tää tyttö opiskelee Toulousessa ja oli nyt sitten käymässä jonkun aikaa täällä Carcassonnessa. Oli ihana nähdä, mentiin kahville ja juteltiin vaikka kuinka pitkään. En oo mikään kahvin suurin ystävä, mutta tilattiin jotain Brasil-kahvia, ja se oli ihan superhyvää! Ei yhtään liian vahvaan ja kerrankin oikeesti hyvän makusta.

Jälleen kerran kuva mun tänhetkisesti lemppari aamu-/välipalasta... nami nami!

Ilmeisesti se on joku ranskalaisjuttu että näillä on vähän eri käsitys salaatista: jos syödään salaattia niin se on pelkästään salaatinlehtiä ja kastike öljystä ja viinietikasta. Sit jos syödään tomaattisalaattia, niin se on pelkästään pilkottua tomaattia, jne.. Oli ihana kun yks päivä söin yksin lounasta ja kerrankin oli ainekset tehä "oikee" salaatti!

 
Mua aina naurattaa kun syödään tätä sienipiirakkaa, kun se on niiiin ranskalainen ruoka :D Varmaan kaikki ranskanopiskelijat muistaa, miten yksi tyyliin ekoista opeteltavista sanoista oli quiche aux champignons...

Bisous, Anna-Sofia

sunnuntai 9. helmikuuta 2014

Encore du shopping...

Keskiviikkona oli Runebergin päivä, ja munhan oli tietty pakko leipoa runebergin torttuja sen kunniaksi... Epäiltiin äidin kanssa löytyykö täältä aineksia, mutta lähin ton perheen isoisän kanssa ettimään niitä ja mun suureksi yllätykseksi löydettiin kaikki tarvittava! Jopa karvasmanteliöljy, vaikkei ookaan yhtään niin voimakasta kun mihin oon Suomessa tottunut. Pääsin siis taas leipomishommiin ja olihan siinä ihan pakko vähän luistaa dieetistä ja syödä pari torttua...




Onneks oon kuitenkin muistanu kans lenkkeillä niin ei oo dieetti sentään kokonaan kaatunut! Tarkotuksena olis kanssa liittyä läheiselle salille, mutta täytyy nyt vähän kattoa kun ilmeisesti sieltä saa vaan koko vuoden mittasia soppareita, missä ei tietenkään oo mulle mitään järkeä kun lähen jo noin neljän kuukauden päästä. Joku harrastus olis kuitenkin kiva löytää vielä zumban lisäksi, nyt kun mulla on tää liikuntainnostus menossa :) Lenkkeilen tietty kans, mutta tykkään niin paljon kaikesta ohjatusta liikunnasta.
  
Yks ilta syötiin "galetteja", eli suolasia lettuja minkä väliin laitettiin paistettu kananmuna, kinkkua ja vähän juustoraastetta. Nam!



Täällä on ollu suhteellisen kiva sää, vaikka onkin satanu aika paljon. Päivisin on 10-13 astetta lämmintä ja kun aurinko paistaa niin tuntuu tosi lämpimältä, ihanaa! Ei kyllä yhtään mikään helmikuufiilis, vaan pikemminkin tuntuu vähintäänkin huhtikuulta jo :D 







Eilen lauantaina lähin kaupungille tapaamaan sitä samaa assaria jonka kanssa olin Toulousessakin. Oli kiva nähdä taas, mutta tietysti eksyttiin jälleen aleihin, vaikka mun piti alkaa säästää Pariisia varten... Onneks nää alet loppuu maanantaina, niin nyt loppu mun shoppailut! Mutta ihania löytöjä tein taas ja innostuin kuvailemaan vähän tarkemminkin noita (tai no mitä nyt iPhone-laadulla pystyy eikä missään parhaassa valossa...)





Ai niin, mulla on nyt junaliput Pariisin matkaa varten! Vielä on auki miten pääsen täältä Toulouseen juna-asemalle, mutta se nyt ei oo ongelma eikä mikään :) En oo kauheesti ehtiny täällä junilla matkustella, niin yöjuna Pariisiin tulee olemaan kokemus sekin!

Bisous, Anna-Sofia

maanantai 3. helmikuuta 2014

Toulouse

Viime lauantaina lähdin käymään Toulousessa yhden kouluassarin kanssa. Oltiin "varattu kyyti" yhdeltä ranskalaiselta kimppakyytisivustolta, ja oltiin hankittu junaliput takastuloa varten. Automatka sujui mukavasti ja kuski oli oikeen kiva tyyppi ja jätti meidät metroasemalle, mistä napattiin metro Toulousen keskustaan. Tarkotuksena oli siis tietysti shoppailla, koska alet jatkuu täällä helmikuun 11. päivään asti. Mä olisin halunnut kans ottaa kuvia, mutta koko päivän oli niin inhottava sadekeli että kipitettiin vaan mahdollisimman nopeesti kaupasta toiseen. Ja kyllä pääs taas mun sisäinen shopaholic valloilleen...


Tein kyllä niin kivoja löytöjä, oli siinä mielessä tosi, tosi onnistunut reissu! Ja muutenkin oli tosi kivaa :) Oli ihana päästä vähän isompaan kaupunkiin taas kattelemaan. 


Eksyttiin syömään johonkin pieneen libanonilaiseen paikkaan - vähän erikoista, mutta tosi hyvää!

 Illalla sitten kun sade oli loppunut niin päätettiin kävellä juna-asemalle ja vielä vähän katella maisemia. Oikee asema ja juna löytykin yllättävän helposti, ja nyt kun oon kokeillut tota kimppakyytijuttuakin niin tuli taas kyllä himo päästä vähän matkustelemaan edes lähikaupunkeihin. Ainakin Narbonneen ja Montpellieriin aion mennä seikkailemaan, ne on kuitenkin sen verran lähellä!
Lauantai-iltana kattelin vielä ton tytön seurana The Voice of Francea, vaikka olinkin niiiin poikki ja meinasin vaan nukahtaa sohvalle. Ei haitannut ettei ehtinyt lauantaina lenkille kun päivän aikana tuli käveltyä niin paljon - ja seuraavana päivänä oli haba kipeenä ostoskassien kantamisesta... :D 





Muuten viime viikko meni yhtä rennosti kun aina ennenkin. Ja dieettikin jatku ja vieläpä ihan hyvin tuloksin, pitäs vaan jaksaa nyt panostaa ja jatkaa tätä kun oon päässy hyvin alkuun :D


Sain zumbasta tällasen jonkun jäsenkortin, hieno uus nimi mulla...
Tollanen läksyvuori odottais taas :D Ja tänään pitäis vihdoin tilata pääsykoekirja ja alkaa sit pänttää sitäkin!
 Bisous, Anne Sofia Heellinern

torstai 23. tammikuuta 2014

wadup 2014, still alive in Italy!

Pahoittelen kovasti sitä etten oo kirjotellut blogia ahkerasti ! Osittain tuntu välillä siltä et ei oo kirjotettavaa ja et ei ketään kuitenkaan kiinnosta haha!! Nyt kuitenkin otin itteäni niskasta kiinni ja ajattelin vähän jakaa mitä oon puuhaillu täällä. Aika menee jotenkin niin nopeesti täällä ja oon tottunu jo omanlaiseen rutiiniin. Tässä kuitenkin vähän kohokohtia viime kuukausilta! 

Marraskuussa hengailin tosi paljon britti au pair ystäväni kanssa, tultiin tosi hyvin juttuun ja vietettiin ikimuistoisia hetkiä Bolognassa. Olin niin onnellinen, että löysin täältä jonkun niin hauskan ja samantyylisen ihmisen kuin minä. Joulukuun alussa hän lähti kotiin kokemuksensa päätyttyä, surettihan se mutta sovittiin, että nähdään taas ja pidetään yhteyttä! Onneksi täällä on kuitenkin muitakin ihania tyttöjä!! Joulukuun aikana tutustuin pariin hollantilaiseen au pair tyttöön ja olen nyt hengaillut heidän kanssaan aika paljon. Bolognassa on niin hauskaa käydä ulkona viikonloppuisin!! Aina sattuu ja tapahtuu haha! Loistavaa on kuitenkin se, että aina tutustuu uusiin ihmisiin! 

Joulukuu meni jotenkin tosi nopeesti, vaikka pyhien aikana olin tietenkin vähän maassa kun oli kova ikävä perhettä ja kavereita.  Oli kuitenkin tosi kivaa kokea ihan uusi erilainen joulu! Jouluaattona mentiin illalla host äitini isälle eli nonnolle syömään, siellä oli koko perhe ja muitakin sukulaisia meidän kanssa viettämässä joulua. Italiassa on kuitenkin sellainen perinne, että jouluaattona ei syödä ollenkaan lihaa vaan pelkkää kalaa ja mereneläviä lähinnä. Kaipasin kyllä kinkkua ja kaikkia omia jouluruokia, mutta maistoin avoimin mielin kaikkea uutta haha! Tuli niin yllätyksenä, että sain paljon lahjoja!! Jopa sellaisilta perheen sukulaisilta, keitä en edes niin hyvin tunne! Oli niin ihanaa olla osa host perheeni perinteitä ja tuli niin kotoisa olo! Joulupäivänä mentiin taas joululounaalle nonnon luokse, tällä kertaa syötiin ihan kaikkea! Tortellineja, lasagnea, lihaa, perunoita ja salaatteja. Tietenkin lopuksi vielä kakkua ja suklaaherkkuja! Meinasin räjähtää kyllä kaiken tämän jälkeen, mutta oli tosi hyvää haha! Tämän joulun jälkeen opin suuresti arvostamaan sitä, että kuinka ihanaa on kuitenkin olla joulun aikaan omien rakkaiden kanssa. En olisi kuitenkaan voinut toivoa parempaa joulua host perheeni kanssa!!


Jouluaaton antimia
(tehtiin noi söpöt nimilaput perheen tytön kanssa)


Oli niin ihana yllätys saada joulukortti suomeksi host isäni vanhemmilta haha!

Yksi ihanista joululahjoistani!






Joulukuun 26 päivä sain nähdä rakkaat vanhempani!! 3 kuukauden jälkeen se tuli kyllä tarpeeseen! Ensin vanhempani lensivät Milanoon ja sieltä he matkasivat junalla Bolognaan. Olin juna-asemalla vastassa ja se tuntui aluksi ihan unelta haha! Äitikin joutui pari kertaa nipistämään mua, että uskoi tapahtuneen todeksi :D Vietettiin Bolognassa hotellissa 3 yötä ja oli tosi hauskaa näyttää kaikkia kivoja nähtävyyksiä ja paikkoja joissa itse olen viettänyt aikaa. 27 päivä käytiin syömässä host perheeni luona ja oli vietettiin todella hauska ilta yhdessä! Host perheeni tykästyi kovasti vanhempiini ja vanhempani myös heihin. Lapset olivat niin innoissaan kun äiti ja iskä toi paljon lahjoja Suomesta!!


Näkymät Bolognan Asinelli tornista.
Oli pakko viedä äiti ja iskä tonne, ei ollu ku kevyet 498 porrasta.

Asinelli torni 


ihana mamini <3




29 päivä suunnattiin sitten Firenzeen kahdeksi päiväksi ja seikkailtiin koko ensimmäinen päivä kaikissa turistipaikoissa ja syötiin ihanaa ruokaa. Firenze oli kyllä ihan uskomattoman kaunis! Olis ollut ihanaa käydä museoissa ja nauttia taiteesta, mutta ei jotenkin aika vaan riittänyt! Sovittiin, että mennään joskus uudestaan ja mennään ainakin moikkaamaan Daavid patsasta, kun nyt se jäi iskältä näkemättä meidän shopailujen takia haha :D Tokana päivänä siis päätettiin äidin kanssa, että meidän on pakko päästä  yhteen outlet-kylistä "kattelemaan", Iskä suostui sitten mukaan ja aamupäivällä bussilla lähdettiin matkaamaan kohti shoppailutaivasta. 






Firenzen duomo on kyllä ihan henkeäsalpaavan kaunis!
ei tunnu todelliselta, että tommosta voi edes joku rakentaa.






Ihana päivä <3

Ettei kukaan vaan eksy…





Unelma laukku <3 <3
oih Ostoksia












Seuraavana kohteena oli siis Venetsia! 31 päivä lähdettiin aamulla aamiaisen jälkeen juna-asemalle ja kahdessa tunnissa oltiin jo Venetsiassa. Juna-asemalta hypättiin vaporettoon eli vesibussiin ja suunnattiin sitten hotellille! Tehtiin pika virkistäytymiset ja mentiin turisteilemaan! Rehellisesti sanottuna Venetsia on ehkä kaunein kaupunki jossa olen ikinä ollut! Ihan suu auki kattelin kaikkea ja en vaan voi käsittää miten koko kaupunki on edes rakennettu ja pysyy vieläkin pystyssä :D Syötiin taas venetsialaisia herkkuja ja sitten alettiinkin valmistelemaan uudenvuoden viettoa varten. Hotellimme oli siis ihan San Marco aukiolla ja siellä kaikki juhlivat illalla, joten ei pitkää matkaa tarvinnut tehdä. Syötiin kunnon juhla-ateria ja sitten mentiin aukiolle odottelemaan vuoden vaihtumista! Ihmisiä vaan koko ajan kerääntyi lisää ja loppuenlopuksi oli jopa 60 000 ihmistä aukiolla meidän kanssa! Aukiolla esiintyi aivan mahtava live bändi ja kello 12 lenteli jätti ilmapalloja sinne sun tänne ja ihmiset vaihtelivat suukkoja. 12 jälkeen alkoi ilotulitus ja lavalle tuli kunnon DJ, musiikki soi yömyöhään asti ja siellä mekin sitten juhlittiin yön pikkutunneille asti :D Tutustuin hauskoihin italialaisiin poikiin ja kävi ilmi, että osa heistä opiskeli Bolognassa. Seuraavana päivänä otettiin vaan iisisti ja kierreltiin paikkoja ja otettiin kuvia ja taas syötiin ihanaa ruokaa ravintoloissa :D Äiti ja iskä otti tavotteekseen vähän hemmotella mua haha :D


























                         Suretti lähteä Venetsiasta, mutta menen taas käymään pian ;) 


Seuraavana vuorossa oli viettää kaksi yötä host perheeni luona! Nonnon synttäritkin osu juuri sopivaan aikaan ja syötiin yhdessä ekana iltana äidin ja iskän valmistama juhla-ateria!  Seuraavana päivänä käytiin äidin ja iskän kanssa Modenassa, turisteiltiin, syötiin lounasta ja shoppailtiin! Nonno tuli sitten myöhemmin hakemaan meidät ja mentiin kotiin syömään italialainen illallinen! Nonno oli valmistanut nonnan kanssa juhlapöydän koreaksi ja syötiin oikea herkku illallinen! Äiti ja iskä sai kaikkia italialaisia herkkuja vietäväksi Suomeen, perhe oli jopa pullottanut sedän tekemää balsamicoa ja kirjoittivat kaikki nimensä pulloon muistoksi. Oli niin hellyyttävää nähdä kuin paljon lapsetkin tykästyivät vanhempiini ja kaikilla oli niin hauskaa! Olin hyvin yllättynyt siitä kuinka lapset ikävöivät minua vaikka olin poissa vain melkein viikon hahah :D 

Oon aikasemmin jo laittanu kuvia Modenasta niin en nyt enää jaksanut haah ! 

Käytiin Ferrari museossa Modenassa!


Viimenen etappi oli sitten Milano, josta äiti ja iskä lensivät sunnuntaina kotiin. Milano oli todella iso ja upea, äidin kanssa taas yllätys yllätys eksyttiin vähän kaupoille..  Milano on kyllä shoppailijan paratiisi !! Oltiin niin väsyneitä kaiken matkailun ja shoppailun jälkeen niin ei kauheasti turisteiltu mihinkään kauas. Oli koko päivän tosi haikea olo kun tiesin et kohta äiti ja iskä lähtee :( Sunnuntaina päivällä äiti ja iskä lähti taksilla hotellilta ja mä jäin sitten Milanon keskustaan. Haluttiin välttyä kyyneliltä niin päätettiin etten mene mukaan juna-asemalle, mistä lähti vanhempieni bussi lentokentälle. Onneksi yksi kavereistani oli Milanossa sattumalta samaan aikaan ja hengailin loppupäivän hänen kanssaan. 








                                




                                   


Olen niin kiitollinen, että sain viettää 10 ihanaa päivää vanhempieni kanssa !! En malta odottaa seuraavaa kertaa kun perheeni tulee vierailemaan. Ainut miinus tällä kertaa oli se, että rakas veljeni ei päässyt mukaan :( Kaiken matkailun jälkeen lähdin yksin junalla kohti Castelfranco Emiliaa ja seuraavana aamuna normi rutiini alkoi taas.

Tää vuosi alko niin kivasti, et odotan vaan innolla kaikkea tulevaa! Oon tutustunut täällä niin ihaniin ihmisiin ja on ollut niin hauskaa käydä heidän kanssaan ulkona. Bologna on aivan mahtava paikka!! En oo kertaakaan katunut mun valintaa et tulin tänne alueelle au pairiksi. 

Party look jee jee !

Nyt tiistaina eksyin au pair ystävieni kanssa erasmus bileisiin ja tulin kotiin aamujunalla keskiviikkona, oli aika epätodellinen fiilis.. Oli kuitenkin todella hauskaa! Ja olen niin niin iloinen, että olen tutustunut kyseisiin au pair tyttöihin!! On niin ihanaa välillä irtautua arjesta hahah :)

Oon NIIIIIN innoissani, koska helmikuun alussa mun kaksi ihanaa parasta ystävää Antti ja Juulia tulee tänne moikkaamaan mua <3 Eka vietetään yks yö täällä mun host perheen luona ja sitten 3 yötä Bolognassa hotellissa! Mahtava ja ikimuistoinen viikonloppu siis 
tulossa!!