perjantai 11. lokakuuta 2013

Le vignoble

Viime viikonlopusta mulla ei valitettavasti oo paljon yhtään kuvia, vaikka olinkin ekaa kertaa täällä juhlimassa! Oltiin siis molemmat tän mun uuden kaverin kanssa vapaalla lauantaina, joten päätettiin mennä katselemaan Carcassonnen yöelämää. Alotettiin tän tytön hostperheen omistamasta irkkupubista, missä yllättäen törmättiin mun perheen entisen auppariin (joka muuten oli loppuviikosta kylässä ja toi niin hyvää kakkua!)! Vähän sen jälkeen tajuttiin myös että siellä pubissa oli niitä kouluapulaisia, joita ollaan ootettu. Mentiin siis juttelemaan ja sovittiin että vaihdellaan tietoja jne. facebookissa. Kaikki oli tosi mukavia ja oli ilonen yllätys että he olikin tullut aikasemmin kun mitä luultiin!
Irkkupubista jatkettiin matkaa yhteen yökerhoon, ihan ok meno muttei kauheen kauaa jaksettu siellä sitten kuitenkaan olla. Puol neljän aikaan lähettiin sen irkkupubin yläkertaan nukkumaan ja aamulla isoisä tuli hakemaan mut kotiin. Oli kyllä onnistunut eka bileilta, tulee kyllä olemaan kivaa noita muitakin baareja sun muita tutkiessa :) Ainiin, samana iltana ennen kun olin lähtenyt, niin yks näiden tuttu, tosi mukava naapurintyttö tuli pyytämään mua sen ja sen kaverin kanssa ulos syömään. Mulla oli sen verran aikaa ennen lähtöä niin suostuin mielelläni ja mentiin läheiseen kiinalaisbuffaan syömään. Oli ihan tajuttoman hyvää!

Ruoasta puheenollen, leivoin taas yks päivä. Nutella-suklaamuffinssit:






Keskiviikkona lähin taas kaupungille, ja törmäsin siellä tähän mun kaveriin. Jatkettiin sit matkaa yhessä ja törmättiin seuraavaks muutamaan näistä kouluapulaisista. Vaihettiin vähän kuulumisia, ja sitten mentiin kahvilaan.

Vohveli nutellalla, oli tosi hyvää mut pikkuhiljaa alkaa tää nutella kyl tulla ulos korvista...

Piti taas täydentää varastoja

Mulla on kotona yks trenssitakki, mutta se on vähän iso niin ei oo tullu kauheesti käytettyä. Nyt löyty kuitenkin uusi ja sopivampi trenssi, joka muuten on tullut jo tarpeeseen: täällä pari viime päivää on tuntunu tosi kylmiltä!
 
Tosi huono kuva, mulla on kaikenlisäks urheiluvaatteet ja paksu huppari tuolla alla niin ettei toi oikeesti näytä päällä ihan tolta.. :D

Tänään lähettiin aamulla isoisän kanssa sinne viinitilalle, tai kuten täällä kutsutaan noita tiloja, châteaulle. Ajettiin sinne sellasen tosi sulosen pienen kylän läpi, harmi etten ehtinyt pysähtyä ottamaan kuvia. Viinitilalla tosin sitten räpsin niitä senkin edestä. Tän isoisän kaveri siis omistaa sen tilan ja näytti meille paikkoja. Oli oikeesti tosi mielenkiintosta ja kiva nähä ja kuulla siitä prosessista!

Poimintakone, ne puskat menee tosta keskeltä missä niitä ravistetaan ja rypäleet tippuu sitten sellasiin kettinkeihin missä on pieniä "kuppeja" ja nousee niillä tonne ylös noihin isompiin laatikoihin


Viinisäiliön kansi, käveltiin tavallaan niiden päällä kun ne on ihan valtavia; ne muodostaa sen viinikellarin "yläkerran"


"Yläkerta"

Noi oranssivalkoset on viinisäiliöitä, tossa keskellä menee sellanen liukuhihna mikä nostaa ne rypäleet sinne ylös lajiteltavaks säiliöihin



Toi punanen keskellä on se liukuhihna

Tää on ton viinikellarin vanhempi puoli, se on peräsin jostain tosi kaukaselta vuosiluvulta, jännä paikka!


Noi kattoparrut on tehty kokonaisista puista, esim toi vaakatasossa menevä on pelkkää yhtä puuta


Poimintakone, normaalisti noi "ylälaatikot" on vaakatasossa, mutta tolleen ne rypäleet kipataan kuorma-autoihin sitten kun laatikot on täynnä




Valkkaripuoli

Vanhan puolen viinisäiliöt


Maisteltiin noita viinirypäleitä, oli tosi hyviä!


Normaalisti noi rypäleet poimitaan koneilla, mut parhaista kohista poimitaan käsin. Sit tollanen yks tyyppi käy aina tyhjentämässä poimijoiden ämpäreitä tohon sen selkä-ämpäriin ja käy tyhjentämässä sen peräkärryyn

Kuulemma jotkut on tippunu tonne kun ne on tolleen kumartamalla tyhjentäny ton selkä-ämpärin :D

Tänään tuli kyllä sellanen annos viinitietoutta, että tuntuu ihan siltä kun olis oikeen opiskellut noita juttuja! Mulle kerrottiin mm. siitä miten tarkkaa se viinin tekeminen on (tarkat lämpötilat joita säädellään ja vahditaan, joka päivä säiliöstä otetaan näytteet jotka lähetetään labraan jotta tiedetään se viinin kehitys ym.), ja miten ja miksi niitä säiliöitä viilennetään. Jokaisessa säiliössä tehään erilaista viiniä ja niillä on kaikilla erilaiset prosessit. Kuulosti kyllä aika monimutkaselta. Kotona sitten maisteltiin lounaalla tuolta tullutta viiniä, ollaan aikasemminkin kyllä juotu ton paikan viinejä mutta tää oli makeempi valkkari ja tosi, tosi hyvää. Huomenna avataan toinen tuolta saatu pullo, joka on kuulemma tosi hyvää jonkun juuston kanssa jota sitten maistetaan sen kanssa. 

 ♥, Anna-Sofia

Kuulumisia ja muuta kivaa !!

Pahoittelen kovasti, että en oo lähiaikoina ahkerasti kirjotellut puuhasteluistani täällä. Tässä kuitenkin vähän kuvia ja infoa mitä oon tehny ja missä oon ollu haha !! 


Viime viikolla pyöräilin tosi paljon ! Kävin S. Annan luonnonpuistossa ihastelemassa maisemia ja pyöräilin siellä ympäriinsä. Oli vähän harmaa päivä niin kuvat ei tee maisemille oikeutta! Puisto on siis todella iso ja sieltä menee polkuja Modenaan ja muihin lähikaupunkeihin. Yritän alkaa lenkkeilemään puistossa enemmän! Muina päivinä liikuin taas paljon pyörällä San Cesariossa ja Castelfrancossa, hain myös yhtenä päivänä pikkupojan tarhasta pyörällä. Poika oli ihan haljeta onnesta, pyörän kyydissä istuminen on yksi pojan lempparijutuista ! Yritän kehitellä aina jtn projekteja ja käydä jossain uusissa paikoissa, mutta välillä on ihanaa vaan hengailla täällä kotona ja rentoutua haha :D Viikonloppuna käytiin sitten lasten kavereiden synttäreillä, oli ihan kivaa seurata lasten touhuamista ja syödä Nutellaherkkuja ! Tuntuu siltä, että lapsilla on todella iso kaveripiiri, joka viikonloppu jonkun kaverin synttärit!  
















Tuli ihan yllätyksenä et noin pitkän matkan pyöräilin tuolla puistossa !


Tällä viikolla oon sitten käyny jo Modenassa jee !! Oli ihana nähdä kunnon kaupunkielämää ja päästä vähän katsastamaan kauppoja! Alkuviikko oli sateinen, mutta päätin silti uhmata sadetta ja kävin pyörälenkeillä. Vapaa-aika on vaan lisääntynyt kun perheen isän vanhemmat ovat nyt tulleet kotiin loma-asunnoltaan. Perheeni isän isä aka nonno2, vie siis lapset harrastuksiin niin saan käyttää sen ajan sitten omiin juttuihin. Nonno2 ja nonna2 ovat myös aivan ihania ja oli tosi mukavaa tavata heidätkin!!  Keskiviikkona lapset olivat yötä isovanhemmillaan, perheen äiti ja isä olivat lähdössä Modenaan syömään työkavereiden kanssa ja kutsuivat minutkin sitten mukaan. Firma jolla perheen äiti on töissä isännöi usein vierailijoita eri maista ja tällä kertaa syömässä oli mukana ranskalaisia insinöörejä. Oli tosi kivaa lähteä mukaan ja nähdä uusia ihmisiä ja paikkoja! Perheen äidin hyvä ystävä oli myös syömässä kanssamme ja hän oli todella mukava ja hauska ! Hän ja perheen äiti sitten aina käänsivät välillä minulle keskesteluiden aiheita haha :D Vaikka välillä olin ihan ulapalla keskusteluiden aikana niin oli silti todella ihana ilta. Ravintola oli aika pieni, mutta tosi kodikas ja ruoka oli niin hyvää!! Ruuan jälkeen käytiin vähän kävelemässä Modenan keskustassa. Perheen isä ja äiti + äidin ystävä näyttivät paikkoja ja kertoivat vähän nähtävyyksien historioista. 

Tänään kävin yksin Modenassa ! VÄhän jännitti, että löydänkö oikean junareitin ja onnistuuko junalipun ostaminen. Modenan juna-asema oli aika vilkas ! Kaikki sujui kuitenkin todella hyvin ja oli paljon helpompaa kuin kuvittelin haha ! Olin kyllä iloinen, että minulle näytettiin vähän paikkoja aikaisemmin. Kadut ovat kunnon sokkeloita ja näyttävät samoilta ! Löysin kuitenkin osan nähtävyyksistä ja kävin vähän shoppailemassakin!
Oli paljon kaikkia ihania kauppoja ja paljon houkutuksia mut en ostanu ku pari "tarpeellista" paitaa ja uuden sephoran eyelinerin. Pull&bearissa rakastuin kyl pariin juttuun mut ne saa odottaa :)  








 









   
Piazza Grandella sijaitseva Duomo di Modena

Duomo di Modena on yksi Euroopan merkittävimpiä romaaniselta ajalta säilyneitä rakennuksia, ja se on Unescon maailmanperintökohde ! Katedraalin rakennustyöt on aloitettu vuonna 1099. Oli kyllä ihan häkellyttävän kaunis katedraali sisältä ja ulkoa ! Hullua ajatella, että se on noin vanha ! Kaikki yksityiskohdat on nii upeita ja toi tornikin on tosi korkea ! Osittain Duomoa vähän korjaillaan ja ehostetaan vielä, niin osa on vähän piilossa.








Toi Duomon torni näkyy kauniisti melkeen joka kadulta.

Tämmösiä kaikenlaisia muistomerkkejä on melkeen joka kulmalla !

Nää ohjeistukset autto kyl paljon välillä haha ! Tuolla Enzo Ferrarin kotona on kyllä kans pakko käydä joskus !

Oli ihan pakko ostaa toi toppi sorry mom <3 ehk seuraaval kerral tarttuu mukaan daddy's girl paita ;)
Kamala koti-ikävä ei oo vielä iskenyt, mutta tottakai on ikävä perhettä ja kavereita :(
Pusuja ja haleja - Benitta