sunnuntai 15. syyskuuta 2013

Täällä ollaan !

Vähän pientä infoa mun matkasta ja fiiliksistä!
Tuntuu vieläkin niin epätodelliselta, että oon oikeesti täällä. Viimenen viikko Suomessa meni todella nopeasti ohitse. Näin aika paljon kavereita ja yritin tehdä paljon kaikkea ! Kohokohtia olivat ehdottamasti kun Juulia vei mut synttäreiden kunniaks leffaan ja syömään, juhlin perheen kanssa synttäreitä ja oli ihana synttäri-illallinen ja tietenkin mun synttäri/läksärit !! Oli ihanaa sanoo kaikille moikat ja repästä viimesen kerran Suomessa haha :D Aikasin tänään aamulla suunnattiin sitten kentälle, äiti ja iskä oli saattamassa ja ihana ystäväni Maria myös. Oli kyllä iha hirveetä siitä sit yksin jatkaa matkaa, kun oon aina matkustanu jonkun kanssa ja noin 6 aikaa lähti lentokone sitten Kööpenhaminaa kohti. Siellä sit venailin pari tuntia ja vaihdoin Bolognan koneeseen. Lennot meni kyl tosi nopeesti ja vähä sain nukuttuuki ku olin niin väsynyt. Noin 11 aikaa olin sitten Bolognassa ja siellä vastassa odotti, perheen äiti, isä ja poika. Autolla suunnattiin tänne San Cesario sul Panaroon, samalla perhe näytti vähän ympärillä olevia paikkoja. Perheen talo on tosi kaunis ja iso! Mulla on tosi iso huone ja hieno oma kylppärikin täällä ! Tässä perheen naapurissa asuu kaikki mahdolliset sukulaiset isovanhemmat, siskot ja serkut sun muut et on tosi turvallinen olo! Tänään mentiin perheen äidin vanhempien luokse syömään ihanaa lounasta ja siellä sit tutustuin osaan sukulaisista. Kaikki on todella mukavia mut kielimuuri tietenkin vähän häiritsee kommunikaatiota. Perheen lapsetkin ovat ihania ja kauheasti he selittelevät jotakin italiaksi minulle haha :D Lounaan jälkeen otin pienet päikkärit ja sitten illemmalla käytiin naapurin tytön synttärijuhlissa, jossa tapasin lisää perheeni sukulaisia ja ystäviä. Tänään täällä vähän satoi, mut oli silti lämmintä. Huomenna sitten aletaan totuttautumaan rutiineihin ja autan lapsia aamutoimissa. Toivottavasti pääsen vähän tutkimaan paikkoja ja nauttimaan säästä, koska huomiseksi luvattiin hellettä ja auringonpaistetta! Lisää kuvia paikasta ja ihmisistä sitten myöhemmin !!

pusuja ja haleja !

-Benitta




Näkymät mun ikkunasta !

torstai 12. syyskuuta 2013

Mon nouveau monde

Totuttelu ja sopeutuminen jatkuu... Pikkuhiljaa tää talo ja paikka alkaa tuntuu kodilta ja pystyy vähän rentoutumaan eikä tarvii koko ajan varoa tekemisiään ja jotenkin pysytellä huomaamattomana. Oon tietysti tutustunu perheeseenkin lisää ja tullaan hyvin toimeen, oon tosi ilonen että pääsin just tähän perheeseen! 

Oon ollu joka päivä ihan räjähtäneen näkönen, koska en oo oikeen käyny kaupungissa tai missään niin en oo jaksanu vaivautua :D
 
Mun huoneen iso ikkuna, toi on ihana kun sen saa helposti kokonaan auki!


Näköalat mun huoneen ikkunasta

 
Vieläkään en oo ehtinyt kauheesti tutkia tota varsinaista kaupunkia, La Citéstä puhumattakaan, mutta oon sentään vähän katellut ympärilleni täällä asuinalueella. Eilen tein pienen pyörälenkin ja pysähdyin napsimaan muutamia kuvia.





Tääl on hirveen monissa taloissa sinisävyset portit/ovet/aidat.





Lähin boulangerie, noin 1km päässä tästä talosta :D

Toissapäivänä olin pikasesti kaupungilla, kun tän perheen entinen auppari (joka asuu nykyään läheisessä pikkukylässä) tuli tapaamaan sen kavereita tänne ja mä menin kans mukaan. Oli tosi kivaa ja oli hyvä saada vertaistukea kun silläkin oli alussa ihan samanlaista. Sain myös hyviä vinkkejä siihen, mistä löytää kavereita, nää ketkä nyt tapasin niin on ikävä kyllä just ollu vuoden ja siks lähdössä kotiin. Mutta nyt kun oon melkein jo sopeutunut niin seuraavaks alan sitten tutustua ihmisiin! Tällä hetkellä tunnen lähinnä vähän vanhempia perhetuttuja, ja vaikka he on kaikki ollut tosi mukavia niin olis kiva löytää myös omanikästä seuraa :D
Jaksoin kerrankin edes meikata kun olin menossa kaupunkiin


Sen lisäks että oon totutellu talon ja perheen rutiineihin ja ahminut kirjoja tän huoneen kahesta kirjahyllystä, oon vähän kuntoillu. Mennään joka aamu lenkittää koiria, yleensä esimerkiksi Carcassonnen luonnonpuistoon, missä kävellään noin tunti. Luonnonpuisto on tosi kaunis, ja se on vähän niinkun ison järven ympärillä. Siellä on myös ranta ja kesäsin järvessä voi uida. Tänään sain aikaseks otettua puhelimen mukaan niin sain kuvailtua vähän maisemia.



Luonnonpuistossa asustelee myös tollanen vuohi



Koiria lenkittämässä on aina mukana myös näiden perhetuttuja joilla on omat koirat mukana, ne koirat on aina ihan innoissaan toistensa seurasta ja juoksee hulluna ympäriinsä

Iso aarre...



Koirat uimassa, ne hyppelee aina välillä sinne järveen, erityisesti keppien sun muiden perässä :D





Uimarannan lisäks puistossa on kaikkea muutakin tekemistä niinkun trampoliineja ja sellanen vesiratajuttu, ja tällanen tooosi pitkä kiipeilyrata. Jotkut noista näyttää aika hurjalta ja menee esim. vedenkin yläpuolella!


Lenkin jälkeen tein kerrankin vähän jotain palkkani eteen ja silitin ton tytön vaatteita. Sit olikin lounas, ja vaikka joka päivä sanon itelleni et ei tänään viiniä niin suostuin taas ottamaan vähän. En siis juo edes mitään lasillisia vaan ihan tilkan, mutta kun oon nyt joka aterialla ottanut... Niinkun onneksi kaikki muutkin, mä juon kuitenkin kaikista vähiten :D Lounaan jälkeen lähettiin perheen isoisän kanssa pyöräilemään, pyöräiltiin 16km l'Aude-nimisen joen vartta joka virtaa Carcassonnen läpi ja laskee lopulta mereen. Illalla ollaan kai menossa ravintolaan ja sitten mulla olis tiedossa varmaan omien vaatteiden pyykkäystä... Anyway, arki alkaa pikkuhiljaa sujua ja eilen se tän perheen tyttö tuli nukkumaan mun viereen (kun molemmat vanhemmat on työmatkalla) ja ennen nukkumaanmenoa halas mua ja sano että se tykkää musta ja on tosi ilonen että tulin tänne au pairiks. Oli kyllä mahtava fiilis, vaikka ei vielä voidakaan niin höpöttää kun mun ranska ei edelleenkään oo kauheen sujuvaa, niin tullaan jo hyvin toimeen.
Ens kerralla yritän saada otettua kuvia joko La Citéstä tai itse kaupungista, ellei ennen sitä tapahdu jotain jännempää, haha.

Bisous, Anna-Sofia

Ainiin, kuvien laadusta sen verran että mulla on tällä hetkellä käytössä pelkästään iPhone, koska kamera sano ittensä irti just ennen Ranskaan lähtöä...

lauantai 7. syyskuuta 2013

J'adore Paris

Uskomatonta miten nopeesti aika menee! Oon ollu Ranskassa nyt melkein viikon, ja vaikken periaatteessa oo tehny mitään ihmeellistä niin ilmeisesti kaikki aika on sitten mennyt vaan totutteluun. Ja totuttelua tässä onkin, uus kieli ja kulttuuri, puhumattakaan siitä että asuu uudessa paikassa josta ei periaatteessa tunne ketään. Vaikka tietysti voin jo sanoa tuntevani tätä perhettä ja oon ehtinyt jo törmätä heidän tuttuihin ja ystäviin, jotka on kaikki ollut niin mukavia!

Anyway, maanantaina lensin siis Suomesta Pariisiin. Tarkotuksena oli viettää yö perheen äidin sukulaisen luona, mutta koska hänelle tuli odottamaton työmatka niin päädyttiin Pariisissa asuville perhetutuille. He asuvat tosi kauniissa talossa vähän Pariisin reunamilla, ilmeisesti aika vauraalla alueella. He oli myös tosi vieraanvarasia ja ystävällisiä, ja sanoi jopa että heillä on mulle makuuhuone aina kun tuun Pariisiin :) 
Minä lähdössä himpestä

 
Tässä on mun kamat vuodeks.. Laukut paino hulluna mut silti tuntuu et mul on hirveen vähän tavaraa mukana. Tarkotus on siis tietty ostaa täältä lisää vaatteita sun muuta, vielä en tosin oo ehtiny shoppailee :D




Aamulla tän tuttavaperheen äiti sitten heitti mut Porte Maillotiin (sellanen iso aukio lähellä Riemukaarta), josta mun oli tarkotus lähteä tutkimaan Pariisia sillä aikaa kun tää mun aupair perheen äiti oli työkoulutuksessa. Sain heti käsityksen ensinnäkin siitä, että Pariisi on ihan jatkuvasti ruuhkainen, niin tavallisina ruuhka-aikoina kun myös vaikka keskellä yötä. Lisäks se liikenne on aika päätöntä, en varmaan ikinä uskaltais ajaa siellä kun oon muutenkin aika arka ajaja... Parkkeeraukset oli myös ihan hulluja, joillain kaduilla ei meinannut mahtua ajaa kun ne oli niin täynnä autoja. 
Ajomatkalla Porte Maillotiin sen perheen äiti poikkes vielä leipomossa eli boulangeriessa hakemassa mulle croissantin, ei olis voinut päivä ranskalaisemmin alkaa :D 

Mun aupair perheen äiti oli kirjottanu mulle listan missä paikoissa kantsis käydä. Pariisissa oon siis käyny kerran aikasemmin ja sillon käytiin mm. Louvressa, Eiffel-tornissa, Notre Damessa ja Seinen risteilyllä. En siis tällä kertaa viitsinyt lähteä Eiffel-torniin enkä Notre Dameen, vaan pysyttelin pienemmällä alueella keskustassa. Raahasin nimittäin muutenkin aika painavaa laukkua, niin en jaksanut ihan kauheen pitkälle kävellä, vaikka oikeestaan kävelin silti koko päivän. Pariisi oli yhtä kaunis, tai vieläkin kauniimpi kun muistin, ja kaunis ilma sai esiin kaupungin parhaat puolet. Oli tosi kuuma, mutta mulla oli ihana päivä kierrellessä ja ihmetellessä kaikkea.
 
Pariisin kartta, oli kyl superhyödyllinen vaikka kaikki tunnetut paikat löytyykin suht helposti

Arc de Triomphe eli Riemukaari, täällä söin mun aamupala-croissantin

Ihana Champs-Elysees, täynnä upeita kauppoja ja merkkiliikkeitä

Tää rakennus reunustaa Place de la Concordea

Tuolla kaukana näkyy Eiffel-torni, jossa en tällä kertaa vieraillut

Obeliski Place de la Concordella

Aina yhtä vaikuttava Louvre, jonne en myöskään tällä kertaa mennyt. Viimeksi tosin en ehtinyt nähdä paljon muuta kuin Mona Lisan, joten olis ihana päästä tutkimaan lisää ajan kanssa

Place Vendôme

Jardin des Tuileries on ikään kun sellanen valtava puutarha tai puisto joka johtaa Place de la Concordelta Louvreen

Vaikuttava Madeleine

L'opera
 Iltapäivällä hyppäsin Oopperan läheltä lähtevään lentokenttäbussiin ja tapasin auppariäidin lentokentällä. Lennettiin siis Pariisista Toulouseen, josta jatkettiin autolla tänne Carcassonneen. Oltiin perillä tosi myöhään ja olin tosi väsynyt joten menin suoraan nukkumaan. Vasta keskiviikkona ehdin siis tutustua muihin perheenjäseniin ja itse taloon. Muuta en nyt oikeestaan oo tehnytkään kun tutustunu paikkoihin ja ihmisiin. Se tosin oli aika hauska yllätys että täällä on oikeesti tosi stereotyyppisen ranskalaista. Ollaan nimittäin juotu viiniä ja syöty juustoja nyt jokaisena päivänä, ja ihmiset jakelee jatkuvasti poskisuukkoja. Lisäks noi ateriat kestää tooosi pitkään, mutta ajan kulumista ei oikeestaan ees huomaa: mulla on aina tosi kivaa vaikka tajuunkin tosi vähän. Eiköhän toi kielitaito ala kuitenkin tästä nopeesti kehittyä :D Myöhemmin lisää perheestä ja paikasta, ja tietenkin kuvia Carcassonnesta kunhan saan aikaseks otettua nyt kameran aina mukaan... On ollut niin paljon kateltavaa etten oo ehtiny räpsiä täältä oikeestaan yhtään kuvia.

Bisous, Anna-Sofia

sunnuntai 1. syyskuuta 2013

Vikat päivät Suomessa

Vika viikko Suomessa on mennyt ihan hirveetä vauhtia! Kauheesti kaikkea tehtävää ennen lähtöä, ja tuntuu että vieläkin kaikki kesken... Eiköhän ne tärkeimmät oo kuitenkin nyt hoidettu, tosin esimerkiksi pakkaus on vielä vaiheessa ja sitten osa perheen tuliaisista puuttuu (mm. leipää josta he pitää, joka kantsii ostaa vasta huomenna just ennen lähtöä niin ei ehi mennä pilalle). Hirvee hinku jo päästä lähtemään niin ei tarvis enää jännittää! Vaikka nyt alkaa jo aavistaa, miten kova ikävä tulee kavereita ja perhettä kun on tän viimesen viikon aikana joutunu koko ajan hyvästelemään kaikkia.

Viime viikonloppuna pidin läksiäiset kavereille, ranskatyylisesti juotiin viiniä ja syötiin juustoja, oli niin kivaa! Oli ihana saada sanottua niin monelle heipat, kun suurinta osaa ei kuitenkaan ehtinyt enää tän viikon aikana nähdä. 
Essi toi niin hyviä macaron-leivoksia läksiäisten tyyliin sopien, nam!

Osa mun läksiäislahjoista, kiitos kamut!

Annikan antama superihana kortti, tää menee niin seinälle tai kehyksiin :)


Keskiviikkona mentiin ulos syömään Benittan, Sannan ja Juulian kanssa. (Huomatkaa kuinka fiksut on oikeella ja nää special-tapaukset vasemmalla...hah hah)



Torstaina oltiin juhlimassa Coelin synttäreitä, oli hauskaa!

Perjantaina Benitta ja Juulia tuli meille, tosin Juulia ehti käymään aikasemmin päivällä ja Beni vastaavasti tuli yöksi.  Juulian kanssa tehtiin ruokaa ja leivottiin, oli ihana ehtiä jutella kunnolla ja nauttia vikoista hetkistä kavereiden kanssa. Benin kanssa kateltiinkin sitten koko ilta ja yö leffoja ja sarjoja, superihana päivä ♥

Lauantailta mulla ei oo kuvia, mutta pidettiin työkavereiden kanssa pienet läksiäiset ja käytiin muutamalla, siinä vaiheessa viimestään tuli oikeesti vähän tyhjä fiilis kun tajus ettei tuu näkemään pitkään aikaan. Niin kivaa kun meillä olikin, lähettiin Sannan kanssa vähän aikasemmin kun mulla oli vielä hirveesti tekemistä tänäänkin.

Tänään sitten mun isovanhemmat kävi meillä ja syötiin perheen kanssa ihana päivällinen, oon herkutellu koko päivän ja oon nyt niin ähkynä... 

Matkalaukku on vieläkin aika kaaos, onneks lento on huomenna vasta iltapäivällä!

Ihan mahtava viimenen viikko siis! Vaikka tuleekin varmasti ikävä Suomea ja lähinnä kaikkia ihmisiä täällä niin ootan jo huomista lähtöä, jotenkin vaan tiiän että on ihan mieletön vuosi tulossa :)

♥, Anna-Sofia