torstai 23. tammikuuta 2014

Les soldes

Vaikka olin kierrelly aleja aika ahkerasti Suomessakin, lähin heti kans Ranskaan päästyä tekemään löytöjä :D Oli kiva päästä käymään taas myös sellasissa kaupoissa, mitä ei löydy Suomesta. 

 (Nää kuvat on suht. järkyttäviä laadultaan, ja taustana mun upee oranssi lakana...)


Löysin vihdoin nahkashortsit, jollasia oon himoinnu niin pitkään!




Näitä en sentään ostanu, mutta oli pakko ottaa kuva kun nauratti niin paljon :D


Oli niin kiva päästä taas pitkästä aikaa zumbaan ja ranskantunnille, en ollu tajunnutkaan että olin kaivannut niitäkin :D Ja kyllä se ranskankin puhuminen alko taas sujua nopeesti ja yllättävän hyvin, just nyt tuntuu siltä että ymmärrän jotenkin paljon paremmin kuin ennen joulua. Ihana fiilis!

Oli ihan luksusta syödä ruisleipää täällä, mut nyt ne on jo loppu :(
Musta on tulossa oikee crêpemestari kun teen noita joka päivä...
 Tän viikon tiistaina tapasin pitkästä aikaa perheen edellistä aupparia, mentiin kaupunkiin kahville. Oli tosi kaunis päivä niin kävelin kaupungille ja takas ja nautin samalla auringosta ja tutuista maisemista. Mentiin niin ihanaan pieneen kahvilaan, joka oli supersöpösti sisustettu ja missä myytiin kaikkia ihania herkkuja ja tosi hienosti koristeltuja cupcakeja.

Nam nam! (Cheat day mun laiharilla...ei tapahdu toiste!!)
 Sit mentiin yhessä kiertämään kauppoja ja mun aiemminkin hehkuttamasta ihanasta laukkukaupasta löytyi just sellanen laukku mitä oon tässä vähän aikaa etsinyt! Tosi perus, iso cabin Longchamp, mutta niiiin kätevä varsinkin matkustaessa ja tosi söpön näköinen mun toisen samanlaisen mut pienemmän kanssa :)

 Sit käytiin vielä yhessä kahvilassa, ja mulle suositeltiin kaljaa jonkun persikkasiirapin tms. kanssa. En oo kauhee oluen ystävä, mut päätin kokeilla ja toi oli ihan mielettömän hyvää!! Mun uus lemppari :D 


Ihanan keväistä, täällä nää leikkaa jo ruohoakin!
 Tänään tuli postia äidiltä! Ihme juttu että syksyllä kaikki paketit saapu ihan muutamassa päivässä, mutta nyt meni tasan viikko. Vielä kun paketissa oli uudet kuulokkeet, jotka oli tilattu netistä ja joiden tulossa meni melkein kaks viikkoa... No, pääasia että kaikki on nyt perillä, aloinkin kyllästyä aika pahasti noihin mun puoliksi rikkinäisiin vanhoihin kuulokkeisiin :D

Herkkujen sijasta purkkaa ja protskupatukoita!


Huhtikuussa muuten noin kuukausi ennen mun kotiinlähtöä meen käymään Pariisissa, missä nään äidin ja Maijun! Ootan jo nyt niin innolla, jos en sitä ennen pääse Pariisiin niin viimeistään sit, eihän siihen oo kun muutama kuukausi :) 

♥, Anna-Sofia

torstai 16. tammikuuta 2014

Noël en Finlande

Jouluksi ja uudeksi vuodeksi lähdin käymään Suomessa. Muutama päivä ennen lähtöä tuli pieni paniikki kun mun kahden lennon välillä ei olis ollu aikaa vaihtaa lentokenttää Pariisissa. Sain sen kuitenkin setvittyä ja 23. päivä lähdin sitten Suomea kohti! Meinasin myöhästyä Toulouse-Pariisi lennolta kun lentokentän lähellä oli joku tiekorjaus ja ihan älytön liikenneruuhka... Kyllä oli helpotus kun vihdoin istuin Finnairin koneessa Pariisi-Helsinki lennolla, ja kun pitkä päivä päättyi ja näin kentällä odottavan äidin :) Oli ihana päästä käymään kotona!!

Seuraavana päivänä lähdettiin sitten viettämään joulua isovanhemmille muiden sukulaisten kanssa. Olin tuonu Ranskasta kaikenlaisia herkkuja, joita oli kiva laittaa joulupöytään suomalaisten perinteisten ruokien kanssa (mulla olikin kauhee pakkauskriisi kun oli taas ihan liikaa tavaraa vietävänä...). 






Perus sokeripläjäys :D
 
Olin ollu kiltti, sain ihania joululahjoja :)

 
Löytöjä Ranskasta, toin herkkujen lisäks ihan urakalla kaikkee kamaa ja vaatteita jo Suomeen ettei sitten keväällä olis niin hirvee kriisi ton pakkauksen kaa (turha toivo)



Suomishoppailuja...


Maijun kaa sushilla, ihanaa <3






Olin ootellu et pääsee kattoo pari leffaa suomeks, kun ei noi ranskaks dubatut oikeen nappaa :D

Lomapäiville riitti kyllä puuhaa kotonakin hahhah :D
Vedin hulluna ruisleipää kotona ja toin tännekin pari pussia, namm
Uusi vuosi Juulialla, oli niin kivaa!

Mun ja Sannan perusdrinkki... :D



Joulun jälkeen näin kavereita ja sukulaisia ja kävin tietty shoppailemassa aleissa (vaikka ostokset jätinkin kotiin). Oli niiiin kiva nähdä kaikkia pitkästä aikaa, vaikka toisaalta halusin myös ehtiä viettämään aikaa kotona ja perheen kanssa. Vaikka olin Suomessa yli kaksi viikkoa, olisin voinut jäädä vielä vähän pitemmäksikin aikaa... Mutta tammikuun 11. päivä tuli nopeasti ja pakkohan se oli lähteä äidin ja Maijun saattamana kentälle. Itkuhan siinä tuli ja jälleen kerran turvatarkastuksen työntekijät sai ihmetellä mun punasia silmiä. Tuntu hirveen yksinäiseltä koko päivä, joka oli taas pitkä ja pelkkää matkustamista: ensin lento Helsingistä Pariisiin, Pariisissa lentokentän vaihto bussilla ja sitten vielä lento Pariisista Toulouseen. Kentällä oli vastassa hostperheen äiti, ja sain kuulla ettei lähdetäkään Carcassonneen vielä sinä iltana vaan jäädään yöks heidän toulouselaisille perhekavereilleen. Kieltämättä oli ihan mukava ilta, syötiin pizzaa ja katsottiin Voice of Francea (missä on muuten yhtenä tuomarina tai mikä onkaan, niin ihana Mika), mutta olin niin kuolemanväsynyt että oli vaan pakko lähteä aikaisin nukkumaan. Seuraava päivä menikin lähinnä nukkuessa ja pikku hiljaa lähti taas Ranskan arki sujumaan.

Vikana päivänä Suomessa sato vähän lunta, jee!







 Vaikka olikin aika haikee olo ja kamala ikävä, niin tuntu silti siltä että tuli toiseen kotiin. Silti päätin, että tuun Suomeen kesäks, (alkuperänen suunnitelma oli että kävisin vaan tekemässä pääsykokeet ja tulisin takas) koska en pysty enkä haluu käydä läpi kolmannen kerran tota lähtemistä joka on molemmilla kerroilla ollut aika kamalaa :( Joten nyt nautin keväästä täällä ja sitten kesällä uudet seikkailut :)

Bisous, Anna-Sofia

maanantai 2. joulukuuta 2013

C'est déjà décembre!

Tyyliin heti kun olin kirjottanu ton edellisen postauksen niin hostisä ja -isoisä anto mulle lainaan niiden vanhan macbookin!! Vähän on kyllä ollut totuttelemista kun en oo paljoo aiemmin käyttäny Applen läppäreitä ja kaiken lisäks tää on ranskaks. Eikä valitettavasti vieläkään mahdollisuutta ottaa kuvia (enkä oikeen osaa tällä koneella tallentaa kuvia koneelle, haha), joten tääkin postaus on tylsästi vaan tekstiä...

Anyways vanhemmat on ollu aika paljon kotona joten oon ottanu aika chillisti taas vaihteeks. Tosin toissa viikonloppuna olin pitkästä aikaa ulkona, menin muutaman kouluassarin mukana johonkin musiikki-iltaan, mikä järjestettiin jonkun opettajan kotona. En tietenkään tuntenut ketään ja porukka oli vähän vanhempaa, mutta siitä huolimatta oli tosi kivaa! Kaikki ihmiset oli niin ystävällisiä, tarjos vaan syömistä ja juomista vaikkei tosiaan tunnettu ketään :D Ja sitten joku viulisti/laulaja esiintyi (niillä oli kunnon musavehkeet siellä, pari mikkiä ja sit jotain muita elektroniikkajuttuja) ja sen jälkeen oli open mic. Oli tosi erilainen illanvietto, mutta oli kyllä tosi kiva päästä ulos mahtavassa porukassa!

Viime viikonloppuna perheen entinen auppari piti juhlat Limouxissa. Aloteltiin tän aupparin ja sen poikaystävän kämpässä ja sitten jatkettiin klubille. Oli ihan tajuttoman hauskaa ja tutustuin uusiin ihmisiin. Tosin luultavasti ton illan tuloksena mulla on nyt flunssa... 

Aika on menny kyllä tosi nopeesti, nyt on jo joulukuu ja ihan kohta lento Suomeen! Ihana päästä käymään kotona, en olis kyllä uskonut että mulla olis näin ikävä. Mutta oon kyllä hyvillä mielin tulossa takasinkin, varsinkin kun sitten on pian jo kevät ja lämmin!   Täällä on viime viikkoina ollut tavallista kylmempi, äitikin joutu lähettämään villasukat...

Nyt yritän parantua nopeesti että saan jatkettua mun epätoivosta joululahjojen/tuliaisten metsästystä. Huomenna mennään isoisän kanssa Limouxiin päin hakemaan jotain erityistä viiniä, mitä vien Suomeen. Aion muutenkin viedä hirveesti kaikkia ranskalaisia herkkuja, täällä on ihan liikaa kaikkea hyvää! Joulupöytään saadaan siis tänä vuonna ranskalaisia juttuja, kun sopivasti mun lento on vasta 23. päivä. Ja vastaavasti mietittiin ton isoisän kanssa miten voitais viettää täällä Suomen itsenäisyyspäivää, toistaseks oon päätyny vaan siihen että leivoin ainakin jotain, haha. Just sopivasti ranskantunnitkin peruttu siltä päivältä! Jotenkin hassua vaan kun täällä ei oo vielä yhtään joulusta, varsinkin kun mä oon niin jouluihminen ja rakastan sitä tunnelmaa ja alotan aina joulun odotuksen tosi ajoissa... :D 

Nyt meen avaamaan luukun äidin lähettämästä suklaakalenterista, taas yks päivä vähemmän jouluun, jei!

Bisous, Anna-Sofia

maanantai 18. marraskuuta 2013

Les petits problèmes...

Just kun ajattelin että selviin kyllä jouluun asti ilman puhelinta ja pelkällä läppärillä, niin tietysti seuraavana hajos se läppäri... Onneks tässä on vaan reilu kuukaus jouluun, mutta oon silti sen verran riippuvainen noista laitteista et on tää aika kamalaa! Parhaillaan kirjotan tätä hostperheen koneella mitä saan onneks käyttää, mut eihän tää oo yhtään niin vaivatonta kun mitä olis omalla koneella... Hyvänä esimerkkinä ä:n ja ö:n puuttuminen näppäimistöstä, mikä on tosi rasittavaa. Ja ettei siinä olis vielä kaikki, täällä on nyt useempana päivänä ollu kauhee sadekeli ja aika kylmä. Tosin toi isoisä kerto että pian pitäs sään vaihtuu taas kuivempaan ja sitä sit kestää ainakin yli joulun! Ainakin on ollu hyvä syy kattella sisällä leffoja ja lueskella - oon aina ollu kirjahullu, mut täällä mun lukeminen on ihan uusilla ulottuvuuksilla kun näillä on niin paljon hyviä kirjoja enkuks. Ainakaan ei pitäis sit keväämmällä olla ongelmia pääsykokeisiin lukemisessa, jos nyt haen loppujen lopuks sinne missä on enkunkielinen pääsykoekirja. 

Anyways, blogitekstien ja kuulumisten kirjottaminen ei kauheemmin innosta ilman omaa konetta ja ilman mitään kuvia, joten jouluun saakka varmaankin mun puolelta vähän hiljasempaa. Jos nyt jotain isompia juttuja tapahtuu niin tietysti sitten kirjottelen, mutta muuten ryhdistäydyn sitten joulun jälkeen uusien laitteiden kera :)

Biz, Anna-Sofia

lauantai 9. marraskuuta 2013

Les chats

Tän viikon aikana oo yrittäny saada taas loman jälkeen kiinni arjesta. Siitä huolimatta oon ollu jotenkin tosi saamaton, eikä varsinkaan alkuviikosta tapahtunu mitään mielenkiintosta. Osittain tähän vaikuttaa sekin, että mun aupparikaveri on käymässä kotonaan Irlannissa. Tiistaina käväsin kuitenkin nopeesti perheen äidin kanssa kaupungilla, ostin pari tarpeellista juttua ja lähetin kortin mun isoisälle - ei tehnyt ees mieli jäädä pidemmäks aikaa, sillä satoi ihan kaatamalla!

Viime aikoina noi vanhemmat on taas ostellut kaikkia erilaisia ihania juustoja, musta on ihanaa maistaa kaikkea mitä en oo ennen kokeillut (en todellakaan oo ollu mikään juustonsyöjä Suomessa, varsinkaan tällasten "hienompien" juustojen)! Anyways yks uutuus oli Mimolette, ihan superhyvää. Oon löytäny jo varmaan miljoona lempparijuustoa, en pysty ees nimeemään mitään yhtä suosikkia :D

Mimolette, niin hassun näkönen mutta niin hyvää!! (kuva)

Torstaina perheen entinen auppari tuli lounaalle. Tää auppari ja sen poikaystävä on aatellu kissan hankkimista, ja tän perheen naapurilla/perhetutulla on täällä sellanen yhdistys mikä pelastaa hylättyjä kissoja (oon muuten ilmottautunu vapaaehtoseks auttaa, se naapuri on niiiin mukava ja ystävällinen! :D). Niinpä lähettiin ton aupparin ja perheen isoisän kanssa kattelemaan niitä kissoja. Niitä oli siellä tosi paljon ja oli kyllä sulosia, mutta moni aika arkoja. 



Aupparin ja poikaystävän luultavasti tuleva kisu :D
 (kuvat © Lorene K)

Visiitin jälkeen isoisä heitti meidät kaupungille, missä hengailtiin vähän aikaa ennen kun tää auppari lähti töihin. Mä jatkoin hetken vielä kiertelyä ja bongasin ihanan laukkukaupan: myynnissä oli tosi kivoja merkkilaukkuja ja edullisemmin kuin Suomessa! Siellä tuun varmasti vielä käymään useemmankin kerran... Nyt olis eka kuitenkin vieläkin hakusessa ne täydelliset nahkasaappaat!

Perjantaina kärvistelin 2½ tuntia ranskantunneilla, toi tuplatunti on kyllä yllättävän raskas. Mutta tekee mulle vaan hyvää kun kerranki pitää vähän ahkeroida, ja oikeesti opiskella tätä ranskaa :D

Ja tänään sain mahtavia uutisia vakuutusyhtiöstä!! Oletin että joutuisin vähintäänkin vastailemaan johonkin lisäkysymyksiin, tai ettei vakuutus sittenkään korvais tota puhelinta (ja jonkin verran käteistä), mutta tänään oli tilille tullu korvaus! Aattelin nyt sitten ton iPhone 5:n sijasta ostaa 5s:n, joten kaikki käänty parhain päin vaikka niiiiin ärsyttikin aluks koko juttu :D Ainoo vaan että joudun vieläkin selviimään ilman kameraa tonne jouluun saakka, mut eihän siihen oo enää yhtään kauaa :)

 ♥, Anna-Sofia

perjantai 1. marraskuuta 2013

Mon grand Paris

Viime perjantaiaamuna lennettiin siis hostperheen kanssa Pariisiin. Perhe vei mut heidän sukulaisen luokse, jossa sain siis asua koko reissun ajan. Tutustuin kämppään ja söin pikasen lounaan, ennen kun lähdin kaupungille missä mun oli tarkotus tavata pari pariisilaista aupairia. Oon aina jotenkin kammonnut Pariisin metroa, mutta kävikin ilmi että se on sittenkin ihan superyksinkertainen! Oon niin ilonen, että vihdoin tavallaan opin käyttämään sitä, en tajua miten mun paksuun kalloon ei meinannut ensin upota, ettei se ookaan niin vaikea huolimatta lukuisista eri linjoista :D

Löysin kuin löysinkin oikeelle metroasemalle ja tapasin nää tytöt, jotka osoittautui ihan mahtaviksi! Lähdettiin heti shoppailemaan ja löydettiin asut illaksi: nää tytöt oli kutsunut mut kans juhlimaan heidän kanssaan. Illalla mentiinkin sitten eka käymään kaksissa eri kotibileissä, joista jatkettiin klubille. Oli tosi hauskaa, kunnes huomattiin, että meiltä kaikilta oli varastettu iPhonet... Kieltämättä tunnelma latistu sen jälkeen ja vähän toi varjosti koko reissua, mutta onneksi ei mitään vakavempaa sattunut! 

Seuraavana päivänä hengailtiin taas toisen aupparitytön kanssa, löydettiin ihana pizzapaikka ja shoppailtiin taas. Sain hostäidin veljeltä varapuhelimeksi Nokia Lumian, joten hommattuani siihen prepaidkortin pystyin ottamaan sunnuntaina kuvia! Ihan mahtavaa, koska jälleen kerran tavattiin tän toisen aupparin kanssa ja vietettiin aivan ihana päivä.
Ensin mentiin metrolla Montmartreen ja sieltä Sacre Cœurille. En oo jostain syystä aiemmilla Pariisin reissuilla mennyt katsomaan sitä, joten oli ihana nähdä uusia nähtävyyksiä! 


Sacre Cœur on tavallaan tosi korkeella, niin sieltä on ihana näkymä Pariisin yli!


Sitten lähdettiin Moulin Rougea kohti, mistä olin tosi innoissani. Oon aina rakastanut sitä leffaa, ja oon aina halunnut nähdä ton paikan! Jotenkin vaan sinnekään en oo koskaan eksynyt, ja nyt kun vihdoin pääsi näkemään sen niin oli jotenkin kyllä tosi vaikuttava ja upea! Kurkittiin sisällekin, näytti niin hienolta, ja sovittiin että joskus vielä mennään kattomaan showta! 






Moulin Rougea vastapäätä oli kivannäkönen ravintola, johon mentiin syömään. Ruoka oli niiiin hyvää, ja oltiin kyllä supertäynnä kolmen ruokalajin ja viinin jälkeen...




Seuraavaksi mentiin kattomaan La grande Arche de la Défenseä. Sieltä oli niin kaunis näkymä oikeelle Riemukaarelle, varsinkin kun oli jo pimeetä ja hirveesti kaikkia valoja. Siitä saatiinkin idea lähteä katsomaan valaistua Eiffel-tornia: oon nähny sen vaan päiväsaikaan, ja siitäkin on pitkä aika.

Niin upea!!!


Lopulta palattiin Rue de Rivolille, mistä löydettiin ihana crêperie.

Nutella-banaani-kermavaahtocrêpe, NAM



Täydellinen päivä päättyi mansikkamojitoilla, ihan mahtavaa että mulla oli mahdollisuus ottaa kuvia just tona päivänä!!! Maanantaina käytiin vielä shoppailemassa ja tiistaina lennettiin sitten perheen kanssa Toulousen kautta takasin Carcassonneen. Oli muuten jännää, että kun tultiin takas tänne niin oikeesti tuntu että tulin kotiin! Ihana fiilis :)

Loppujen lopuks siis vähän ristiriitaset tunteet jäi reissusta, oli kuitenkin tosi tosi kivaa, opin käyttämään metroa, shoppailin, näin mulle uusia nähtävyyksiä, söin hyvää ruokaa ja sain ihan mahtavia kavereita!! Ja sitten toisaalta ärsyttää kyllä niin paljon toi puhelin, mutta onneksi on rikosilmotukset tehty ja vakuutukset kunnossa :D Ainoa ongelma on, että saan joka tapauksessa uuden puhelimen varmaan vasta jouluna kun menen Suomeen, eikä mulla oo täällä kameraakaan... Ei siis mitään mahiksia ottaa kuvia ennen joulua, niin en nyt tiedä tästä mun bloggauksestakaan siihen mennessä :D Kai mä jotain pientä kirjottelen sitten ilman kuvia. Onneksi mun Suomeen paluuseen on vaan 1½ kuukautta! 

Nyt pitää vaan ottaa kaikki hyöty tästä ajasta ilman puhelinta, aion lukea paljon ja keskittyä ranskanopiskeluun, esim. telkkarin katseluun jää enemmän aikaa kun en räplää puhelinta... (voi että kun toi kuulostaa tyhmältä, mut siis tarkotan tietysti että telkkarin kattelemiseen ranskaks, mikä on tosi hyvää kuunteluharjotusta! :D) 

Biz, Anna-Sofia